יום שני, 3 באוקטובר 2011

הורדת הריבית בישראל שבוע שעבר מעלה זיכרונות לא נעימים משנת 2008

מילת סיכום: האווירה בשווקים ממשיכה להיות שלילית. האיום הממשי בשווקים מגיע מאירופה וכל ידיעה בנוגע לחובות של המדינות בסיכון מעלה את התנודתיות לכל כיוון. מכיוון שפתרון סופי למשבר החובות לא נראה באופק הסיכוי גדול יותר להמשך ירידות. ייתכן שנתוני מאקרו מעודדים בארה"ב יצליחו לשדר אופטימיות אך היא לא צפויה להאריך ימים.

אירופה ממשיכה להתנהל תחת איום של משבר פיננסי חמור. החשש הגדול של המשקיעים הוא מהפתעה שלילית שתגרום לירידות דו ספרתיות בשווקים ביום אחד במהלך אוקטובר כפי שקרה במשברים גדולים בעבר. לעת עתה נראה שהאיום היווני נדחה אך הבעיה רחוקה מפתרון. במקביל, הציבור היווני מתכנן הפגנות נוספות כבר השבוע בגלל פיטורים וצמצום משרות ציבוריות. המגמה הולכת להחריף בגלל שמתוכננים פיטורים נוספים על מנת לעמוד ביעדי צמצום הגרעון, תנאי לקבלת כספי הסיוע של האיחוד. אם לא יוון, סביר שנראה הורדות דירוג נספות למדינות אחרות בגוש האירופי עוד החודש.

כלכלת ארה"ב, מהעבר השני של האוקיינוס, לכאורה יציבה יותר, אך היא מגלה חולשה וישנה ירידה בציפיות האינפלציה. נתון מאקרו חיובי שבוע שעבר הצליח לעורר אופטימיות מסוימת, שיפור קל בביטחון הצרכנים, אבל לא סביר שהוא יתורגם לעלייה בצריכה (שזה סימן לצמיחה כלכלית). כל עוד האזרח האמריקאי עדיין חושש למקום העבודה שלו הוא ימתן את הרגלי הקניה ועלול לגרום למיתון. המגמה יכולה להשתנות אם נתוני המאקרו בארה"ב יצביעו על מגמה ברורה ורציפה של חזרה לצמיחה ברבעונים הקרובים כפי שהיו רוצים אובמה וברננקי. התוכניות האחרונות שלהם לעידוד הכלכלה לא צלחו את מבחן השוק וכשלו בקבלת אהדה מהמשקיעים. כלכלת סין נמצאת גם היא בהאטה כתגובה לחולשה ביצוא למדינות המערב והיא מעידה על חולשת הכלכלה הגלובלית. השבוע לא יהיה יוצא דופן, ביחס לשבועות האחרונים. המשקיעים ימשיכו לקבל נתוני מאקרו פושרים עד מאכזבים. גם אם נקבל מספר נתונים שיפתיעו לטובה ספק אם יצליחו השווקים להתגבר על החששות ואי הודאות מאירופה.

המסחר בארץ נפתח בירידות חדות. המשקיעים חזרו לאחר פגרה של מספר ימי מסחר בשוק המקומי, והאירועים בזירה העולמית הובילו לירידות חדות. הירידות באו למרות האישור בפרלמנט הגרמני בנוגע לחבילת הסיוע ליוון. שר האוצר הגרמני הודיע שגרמניה לא תעמיד לרשות הקרן לסיוע כספים נוספים. הירידות בשווקים התחזקו בעקבות ההערה.

אירופה: ירידה בתשואות של אגרות החוב של יוון כאשר התשואות ל – 10 שנים עומדות היום ברמה של 22.69% (ירידה מ- 23% שבוע שעבר). התשואות לשנתיים נסחרות ברמה של 62.17% (ירידה מ – 69% שבוע שעבר). הירידה בתשואות היא תוצאה של האישור הסופי של הסיוע ליוון בפרלמנט הגרמני.

מאקרו מהותי שישפיע על כיוון המדדים בארה"ב: בשבוע שעבר פורסמו מספר נתונים מעודדים מגזרת המאקרו האמריקאי, למרות שלא היה בהם דיי בשביל לתמוך בשוק: נתון האבטלה השבועי היה נמוך מ – K400 בניגוד לתחזיות אך כרגע ההערכה היא שזה נתון יצא מן הכלל ולא מגמה חדשה שיש בה להעיד על צמצום האבטלה. נתון חיובי נוסף היה סקר הייצור של שיקאגו שהצביע על נכונות הצרכנים לבצע רכישות גדולות בתקופה הקרובה (כגון רכישת רכב) – וזה סימן מעודד מהכיוון הצרכני.

השבוע במאקרו: הנתון החשוב ביותר יפורסם ביום שישי על הגידול במספר המועסקים לחודש ספטמבר. חודש שעבר לא היה שינוי כלל והשווקים הגיבו לנתון בירידות. יום שני: נתוני ייצור – הצפי, ללא שינוי ביחס לחודש קודם, (כל עוד הנתון מעל 50 הרי שכלכלת ארה"ב עדיין מתרחבת). אם נקבל נתון נמוך מ – 50 המשקיעים יגיבו בעצבנות. יום שלישי: ברננקי יעיד וכן גם בכיר בפד, ידברו על הכלכלה אמריקאית. יום רביעי: סקר ADP, תוספת משרות ללא חקלאות. נתון מקדים לקראת הנתון המהותי יותר המתפרסם ביום שישי + סקר מדד השירותים של ISM – צפוי להישאר ללא שינוי מעל ל – 50. יום חמישי: אבטלה שבועית - נתון שבועי של מצטרפים חדשים למאגר האבטלה, הפתיע לחיוב בשבוע שעבר אך צפוי להישאר מעל K400 + פגישה בין יו"ר ראש קרן המטבע העולמית עם טרישה, הנגיד האירופאי. יום שישי: הנתון החשוב של השבוע, העלייה במספר המועסקים ללא חקלאות – צפי לעלייה של K50, נתון זה חיובי יחסית לחודש קודם. אבל על מנת להוריד את אחוז אבטלה באחוז אחד לפחות בשנה יהיה צורך בעליה חודשית של לפחות K200 במספר המועסקים החודשיים.

מדדים בשבוע שעבר: מדד ת"א 25 סיים שבוע מסחר מקוצר מאוד כאשר הוא מתחזק ב – 3.74% המדדים בארה"ב סגרו את שבוע שעבר במגמה שלילית מלבד מדד הדאו ג'ונס: מדד ה S&P ירד בכ– 0.44%(-) הדאו עלה בכ– 1.32%, מדד הנאסד"ק ירד בכ- 2.73%(-) (לאחר ירידות חדות בשבוע שלפני). מתחילת השנה: הדאו, ה- P&S והנאסד"ק בירידות, 5.74%(-), -8.95%(-), 10.04%(-) בהתאמה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה