יום שני, 26 בספטמבר 2011

ממשלות דמוקרטיות לא יכולות להוציא לפועל החלטות קשות אלא אם כן הן חוות משבר חמור

שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות אושר ושגשוג לקוראי הסקירה.

מילת סיכום – שבוע המסחר בארץ קצר והתגובה לאירועים הגלובליים השבוע תגיע רק בשבוע הבא. ממשלות שנבחרו בצורה דמוקרטית לא יכולות להוציא לפועל החלטות קשות אלא אם כן הן נקלעו למשבר חמור במיוחד והלחץ עליהן גבוה. המשבר של 2008 לדוגמה, הניע את ממשל אובמה לגבש קואליציה שמנעה משבר חמור הרבה יותר באותה תקופה. ללא קשר אם הפתרון היה מושלם או כפי שמומחים טוענים יצר את המשבר הנוכחי, לפחות הייתה אופטימיות שנבעה ממעשים ומהנהגה ממוקדת מטרה.

אירופה זקוקה כנראה למשבר דומה על מנת לגבש קואליציה כי כרגע הנציגים האירופאים החליטו בסוף השבוע שלא להחליט. למעשה הממשלות האירופאיות כבר ויתרו על יוון והן מנצלות כל יום או שבוע נוסף על מנת להיערך למשבר יווני שיכניס את הבנקים האירופאים לסחרור מסוכן עקב החשיפות שלהן לאג"ח של יוון. בעיה נוספת איתה מתמודדים המנהיגים האירופאים היא שלא ניתן להעריך את גודל החשיפות של הבנקים לאג"ח של המדינות האירופאיות ואיך תושפע המערכת הפיננסית. הממשלות ינקטו בהלאמה של הבנקים.

אפילו ידיו של ברננקי כבולות נוכח האיום האירופאי. הוא כצפוי השיק תוכנית חדשה בשבוע שעבר, אך יחד עם זאת הזהיר מפני הסכנות שאורבות לכלכלה הגלובלית. התוכנית עצמה לא הצליחה להפתיע את המשקיעים וההערה הנוספת שלו גררה ירידות בשווקים שהתחזקו לאחר פרסום התוכנית. כך, כישלון בארה"ב ובאירופה לגבש תוכניות קונקרטיות, וכישלון המנהיגים לנהל פתרונות ראויים מעפיל על כל נתון אופטימי/ תוכנית הקלה מוניטארית, ויוצר תחושה של מיתון למרות שאנחנו עדיין לא שם.

הסכנות הגלובליות עליהן התריע ברננקי מקורן כנראה באירופה. כל משבר באירופה ללא ספק ישפיע על חברות אמריקאיות גדולות ולא רק על הבנקים שחשופים לאג"ח של מדינות בסיכון (יוון, אירלנד, פורטוגל, איטליה, ספרד). הדבר נובע מהעובדה הפשוטה שהחברות הנסחרות במדד הדאו וה - 500S&P (המדדים העיקריים בארה"ב) הן חברות גלובליות שמייצאות לאירופה. משבר אירופאי או מיתון עלול לפגוע בהכנסות השוטפות שלהן (יכול להגיע עד ל- 25% מההכנסות), כתוצאה מכך הרווחים יצטמקו משמעותית והערכת השווי תרד. מחירי מניות אשר בשורה התחתונה משקפים צפי עתידי לשווי חברה ירדו בהתאם.

אירופה: ממשיכה מגמת עליית התשואות של אגרות החוב של יוון כאשר התשואות ל – 10 שנים עומדות היום ברמה של 23.63% (עליה מ- 21% שבוע שעבר). טרם פתיחת המסחר השבוע התשואות לשנתיים של יוון נסחרות ברמה של 69.69% (עלייה מ – 55% שבוע שעבר).

נתון מאקרו משמעותי מתפרסם ביום שני בבוקר בגרמניה. הסקר מהווה אינדיקציה לגבי אמון בעלי העסקים בקצב הכלכלה בחודשים הקרובים וירידה בערך הסופי תאותת על חשש ממיתון. אמון הגרמנים בכלכלה המקומית חשוב למשקיעים מפני שגרמניה נחשבת לכלכלה החזקה בגוש האירופאי המאוחד. על פי הצפי נראה ירידה חדה בערך, לרמה בו שהה המדד בסוף שנת 2009. פרמטר גרמני נוסף שעלול להשפיע על השווקים השבוע – ביום חמישי תיערך ההצבעה על הסיוע ליוון בבית הנבחרים הגרמני. סביר שההצעה תעבור ברוב קולות, והבעיה היוונית תמשיך לאיים.

מאקרו מהותי שישפיע על כיוון המדדים בארה"ב: בשבוע שעבר הנתונים הכלכליים לא השפיעו יתר על המידה על המסחר. לא קיבלנו הפתעות יוצאות דופן והמסחר התנהל בציפייה לנאום ברננקי ולאחר מכם האכזבה. השבוע במאקרו: יום שני: מכירות בתים חדשים – לא נראה התאוששת בבנייה כל עוד השוק מוצף בהיצע והמחירים אינם מראים התאוששות. יום שלישי: מדד קייס שילר לבחינת השינוי במחירי הבתים עבור חודש יולי – ימשיך להיות שלילי ומתחילת השנה מחירי הבתים ירדו במצטבר מעל 4% + אמון צרכנים אמריקאים: הצפי הוא לשיפור בחודש ספטמבר ביחס לירידה החדה במיוחד בחודש אוגוסט יום רביעי: הזמנות מפעלים – ללא הזמנות שמקורן בתעשיית התחבורה, הערך הסופי צפוי להראות ירידה בהזמנות ממפעילם ונסיק מכך על צמצום קווי הייצור בארה"ב + בסוף המסחר צפוי נאום של ברננקי. יום חמישי: אבטלה שבועית - נתון שבועי של מצטרפים חדשים למאגר האבטלה + GDP – עדכון הסופי של נתון הצמיחה. יום שישי: סקר ייצור של שיקאגו + נתון הוצאות חודשי.

מדדים בשבוע שעבר: מדד ת"א 25 נחלש בשבוע האחרון בכ- 1.7%(-) המדדים בארה"ב סגרו את שבוע שעבר במגמה שלילית בולטת: מדד ה S&P ירד בכ– 6.54%(-) הדאו ירד בכ– 6.41%(-), מדד הנאסד"ק ירד בכ- 5.3%(-) (לאחר עליות חדות בשבוע שלפני).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה