יום שני, 9 במאי 2011

שבוע מסחר מקוצר נפתח בת"א באווירת חג, המדדים בארה"ב יכתיבו את הקצב והכיוון


מילת סיכום: השווקים צנחו בשבוע שעבר אבל נתון מספר המועסקים שפורסם ביום שישי בארה"ב נתן רוח גבית וייתכן שנמשיך לראות מסחר חיובי בחו"ל בפתיחת המסחר בתחילת השבוע. ביום חמישי לפני הפתיחה בארה"ב יפורסם הנתון השבועי העיקרי: מכירות קמעונאיות בארה"ב, הצפי הוא לשיפור במכירות. נתון נוסף ביום שישי יעיד על אמון הצרכנים, והוא פרמטר שמדגים עד כמה הצרכנים טרודים מאינפלציה ועליית מחירי המוצרים. התחזית היא לנתון חיובי למרות העלייה במחירי הסחורות.

מספר נתונים שפורסמו בתקופה האחרונה מצביעים על חולשה בכלכלה האמריקאית, ולכן תעסוקה חיובית, שיפור במועסקים או אמון צרכנים חיובי משפיעים מאוד על המסחר אפילו מעבר לדוחות הרבעוניים. ישנו חשש שללא שיפור בתנאי המאקרו החברות יתקשו להמשיך להציג צמיחה. התרחיש הסביר לשבוע הקרוב הוא דשדוש עד ליום חמישי, עת פרסום נתון המכירות, וייתכן שהמשבר באירופה (ללא פתרון מיידי לחובות של יוון) יעיב על השווקים.

מדדים בשבוע שעבר, מדד ת"א 25 צנח בשיעור של 2.8%, לאחר ירידה של 2% בשבוע שלפני, וסה"כ מתחילת השנה מדד 25 ירד בשיעור של 3.71%. המדדים בארה"ב סגרו גם הם בירידות למרות העליות ביום המסחר האחרון. מדד ה S&P ירד ב 1.72% (פלוס 6.56% מתחילת השנה) מדד הדאו השיל 1.34% (פלוס 9.17% מתחילת השנה) ומדד הנאסד"ק ירד 1.6% (פלוס 6.58% מתחילת השנה).

בעולם: יוון חוזרת לככב בחדשות. פורטוגל ואירלנד קיבלו חבילות סיוע בתנאים טובים יותר, וגם יוון רוצה לשפר את התנאים. בשלב זה האיחוד האירופי מחפש פתרונות ותיתכן חבילת סיוע נוספת ליוון. נכון לכתיבת שורות אלו האיחוד האירופי פוסל את האפשרות שיוון תפרוש מהאיחוד (שמועות שנפוצו בסוף שבוע). בינתיים המשקיעים הביאו את התשואות על אג"ח יוון לשיא חדש. התשואות באגרות החוב של כמה מדינות באירופה אינן ברות קיימא לטווח הבינוני דבר שעלול להקשות עליהן לגייס חוב.

מאקרו בשבוע החולף בדגש על נתוני האבטלה: הנתון העיקרי שממשיך להשפיע על המסחר בארה"ב הוא נתון האבטלה אשר מתחלק לשניים: מספר מפוטרים שבועי (פרסום כל שבוע) ומספר גיוסים חודשי (פעם בחודש, בתחילתו). התמונה שמתחילה להתקבל היא: שיפור בגיוס כוח אדם במגזר הפרטי, עדות לשיפור ב- חברות האמריקאיות כפי שמשתקף בדוחות הרבעוניים. לעומת ירידה בכוח האדם במגזר הציבורי, פרמטר שמשקף קיצוצי תקציב ממשלתיים וניסיון לצמצם את הגרעון האמריקאי התופח. נשאלת האלה האם יקלטו החברות מספיק עובדים על מנת לחפות על הצמצום במגזר הציבורי?


בשבועות האחרונים מספר המפוטרים עולה, על פי הפרסום האחרון K474 הצטרפו למעגל מחפשי העבודה, הנתון הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2010. הנתון השבועי מתפרסם כל יום חמישי לפני פתיחת המסחר בארה"ב ולאחרונה הוא משפיע לרעה על המסחר. שינוי המגמה בתקופה האחרונה מדאיג את המשקיעים שהיו מעוניינים לראות את המשך המגמה של סוף שנה שעברה אשר הציגה ירידה עקבית במספר המפוטרים השבועי. מנגד, נתון מעודד יותר שהתפרסם בשישי הוא מספר המועסקים החדשים באפריל אשר עלה ב K244. זהו חודש שביעי ברציפות של שיפור במספר המועסקים שנקלטו בשוק העבודה. במידה ונחזור לראות ירידה במספר המפוטרים (השבועי) נראה את הכלכלה האמריקאית ממשיכה להשתפר גם במחצית השנייה של השנה והדבר יבוא לידי ביטוי ברווחיות החברות.

אירועים חשובים בשבוע הקרוב: כאמור אין מספר רב של נתונים מהותיים בשבוע הקרוב. זרם הדוחות לרבעון השני מתקרב גם הוא לסיום ונראה שהמאקרו והתפתחויות מאירופה ישפיעו על המסחר השבוע. מבין החברות, טבע תפרסם ביום רביעי לפני המסחר בארה"ב, עוד מדווחות בולטות השבוע סיסקו, דיסני ומייסיס.

הירידה החדה במחירי הסחורות השפיעה לרעה על השווקים כיוון שמספר חברות אנרגיה וכרייה נסחרות במדדים העיקריים, המשך שחיקה במחירים עלולה להעיב על המדדים בטווח המיידי, אך לטווח הבינוני ירידה במחירי הסחורות תטיב עם שוק המניות.

ארה"ב מנפיקה אגרות חוב השבוע ל – 10 שנים (יום רביעי) – 30 שנים (יום חמישי) , המשקיעים יעקבו אחרי הביקושים, והתשואה הסופית של המכרז כדי לבחון את האמון בכלכלה האמריקאית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה