יום שלישי, 3 במאי 2011

פינה חמה: חברת נוקיה, שער אחרון 9.27$ , שווי שוק כ – 34 מיליארד דולר

קע: נוקיה הינה יצרנית המכשירים הסלולאריים הגדולה בעולם ובסיסה בפינלנד. נוקיה עד לא מכבר נחשבה למובילת שוק, אך בשנים האחרונות איבדה נתח שוק רציני. נוקיה איבדה את מעמדה כמובילת שוק לטובת חברת אפל והפופולריות העצומה של מכשיר האיפון בפרט ומכשירים חכמים אחרים בכלל. נוקיה כשלה בזיהוי מגמת התפתחות שוק הסמארטפונים, השימוש העולה באפליקציות, והשינוי בהעדפות הצרכנים ולכן אין לה כיום פתרון הולם. החברה החלה לאחרונה בתהליך הבראה מקיף אשר כולל קיצוצים נרחבים בכוח אדם - K4, והעברה למיקוד חוץ של K3 עובדים נוספים. בנוסף נוקיה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מיקרוסופט. מחיר המניה של נוקיה ירד בחדות בשנתיים האחרונות (מאז המשבר ב 2008) ממחיר של 40$ לכ- 9$ כיום, מחיר בו לא ביקרה מאז 1998. המחיר הגיע בשיאו ל 60$ לפני התפוצצות בועת ההיי-טק בשנת 2000.

שורה תחתונה: בדוחותיה דיווחה החברה על הכנסות של 10.39 מיליארד אירו ברבעון הראשון של 2011, שיפור לעומת הרבעון המקביל ב - 2010 אז דיווחה החברה על הכנסות של 9.52 מיליון מיליארד אירו. למרות השיפור במכירות, הדוח לרבעון הראשון הציג ירידה ברווחיות לפני מיסים. המשקיעים מצאו נחמה בשורת הרווח התפעולי מאחר וציפו לירידה חדה יותר בשיעור של 40% לעומת הנתון הסופי שהציג ירידה בשיעור של 14% בלבד. הנתון המשמעותי יותר, שמדאיג את המשקיעים כיום, הוא הירידה בנתח השוק של נוקיה ל – 29%, זוהי הפעם הראשונה בה נתח השוק של נוקיה נופל מ – 30% בעשור האחרון והוא נמצא במגמת ירידה מאז 2008.

תחזית וסיכונים: נוקיה נתמכת היום בעיקר על ידי השוק האסייתי בהודו ו- סין, שם מחזור המכירות עדיין יציב ומתאפיין בעיקר במכשירים סלולארים פשוטים. לאחרונה אף יזמה נוקיה הסכם שיתוף פעולה להתקין את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט במכשירים שלה במקום מערכת ההפעלה סימביאן שהייתה בבעלותה. הפעולה אמורה להחזיר את המכשירים של נוקיה לחזית, ייתכן שמכשירי נוקיה עם מערכת ההפעלה של מיקרוסופט יושקו כבר ב- 2011. אנו מעריכים שנוקיה תצליח במאמצי השיקום שלה ונצפה לראות עדות לכך מהמחצית השנייה של השנה. אז תשיק נוקיה מספר מוצרים חדשים, והחברה תהיה "רזה" יותר. יש אנליסטים שחוששים ששנת 2011 ואף שנת 2012 יהיו שנים אבודות למשקיעים של נוקיה בשל תהליך ההתייעלות מכיוון שלא ניתן להעריך עדיין עלויות והשלכות של התהליך. לעת עתה, מנכ"ל נוקיה הנמיך את התחזיות לרבעון השני.

המלצת קניה סיכון בינוני במחיר יעד של 12$: להערכתנו הסיכון באיבוד ערך נוסף מוגבל, לראיה מחיר המניה כבר הגיע לכ – 8$ ומאז מחיר המניה במגמת עליה. ההכנסות של נוקיה כיום יציבות בהודו ובסין עבור המכשירים הפשוטים ואנו לא רואים סיבה להרעה בהכנסות. במידה ותוכנית הייעול תצליח ונוסף על כך, שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט, אזי נראה בעתיד שיפור משמעותי בשורת הרווח. פוטנציאל ההשקעה הוא לטווח בינוני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה