יום שני, 19 בספטמבר 2011

ברננקי מבשל ארוחה השבוע, אבל את המשקיעים יותר מעניין הקינוח ובתנאי שיוון לא תשבור את הכלים קודם


מילת סיכום – גם השבוע ימשיכו הפוליטיקאים להשפיע על המסחר יותר מהכלכלה, שלושה מישורים שיכולים להשפיע על המסחר השבוע: הפד – תוכנית סיוע, ישראל – ההכרזה באו"ם, אירופה – יוון והבנקים האירופאים. שבוע שעבר הסתיים בעליות חדות ולכן בפתיחת השבוע עד להודעת הפד צפוי המסחר לנוע בין ירידות בהשפעת המימושים, לבין מסחר שקט בהמתנה לתוכנית של ברננקי. שורה סופית השבוע - אלו שמחכים להפתעה מברננקי עלולים להתאכזב והשווקים יגיבו בהתאם, אירופה תמשיך לשחרר הודעות ולמשוך עוד זמן.

המסחר השקט בתחילת השבוע מותנה כמובן במצב העדין של יוון. ראש ממשלת יוון ביטל נסיעה צפויה ביום שבת לארה"ב על מנת לטפל בבעיות פנימיות בוערות. האם אנחנו יותר קרובים לדיפולט יווני?

מנהיגי אירופה בשיתוף פעולה עם ארה"ב הכריזו, בשבוע שעבר, על רשת ביטחון פיננסית לשעת הצורך עבור בנקים אירופאים שרובם כנראה חשוף לאגרות החוב של יוון. ההכרזה המאוחדת חשובה והשווקים הגיבו בחיוה להודעה, אבל היא גם מעלה את החשש שהדיפולט של יוון קרוב יותר מתמיד. הסיוע שינתן לבנקים האירופאים נועד למתן את החששות למשבר אשראי נוסף בעולם (Credit Crunch) בסגנון אירופאי, בניגוד ל- 2008, אז כזכור הוא התרחש בארה"ב. בימים רביעי וחמישי יגיבו השווקים להודעת הפד שתפורסם ביום רביעי לאחר סיום המסחר בת"א. בת"א המסחר יגיב גם להצבעה באו"ם ונוכל להוריד משתנה אחד של אי-ודאות.

ארה"ב, ועידת הפד: ברננקי יסיים ביום רביעי את הועידה הדו – יומית של הפד וסביר בסיכוי גבוה שהוא ישיק תוכנית סיוע מוניטארית כלשהי. השוק כבר מתמחר תוכנית נוספת, מפני שהנגיד התבטא בעבר ורמז על כיוון המהלך. כמו כן, ברננקי הוסיף יום נוסף לפגישת הפד כך שהיא תמשך הפעם יומיים בניגוד ליום אחד כמקובל בדרך כלל, טרם פרסום ההודעה הסופית לשווקים. המשקיעים מחכים לתוספת מברננקי, סיוע שיפתיע אותם לטובה. אם נקבל את התוכנית שהייתה חזויה כבר, השוק יגיב באכזבה, והשבוע עלול להסתיים בירידות.

ישראל: מה לא נכתב על הרגע הזה. כולנו בציפייה מורטת לדיון באו"ם בו יוחלט או שלא על מדינה פלשתינאית. על פי הפרשנות הפוליטית לא תקום מדינה כזאת אבל יש חשש מתגובה אלימה לכל תוצאה שלא תבוא. הלחץ והאי ודאות במישור הגיאופוליטי יצר פער בתשואה של מדד ת"א 25 לעומת שווקי העולם בשבועות האחרונים, כנראה שללא התפתחות שלילית מאוד באזורנו ביחד עם רגיעה בשווקי חו"ל נצפה לקבל תגובה חיובית חזקה יותר במדד ת"א 25 בהשוואה למדדים העיקריים בעולם. בכל אופן נמשיך להיות מושפעים מהמסחר באירופה ובארה"ב כי גם לאחר ההצבעה באו"ם ניתן למנות מספר סיכונים נוספים באזורנו.

אירופה: את יוון הזכרנו כבר ואין מה להוסיף, ולמרות ההצהרות המרגיעות של מנהיגי אירופה זה כנראה בעיקר שאלה של עיתוי - עניין של שעות או של שבועות. כעת נעבור לאיטליה שניצלה לעת עתה מהורדת דירוג אבל לא לזמן רב, חברת הדירוג S&P הודיעה שתוך חודש תתקבל החלטה סופית. השאלה בנוגע לאיטליה היא: לא אם תהיה הורדת דירוג, אלא כמה דרגות למטה, הורדת הדירוג לאיטליה שתגיע צפויה להיות שלילית לשווקים.

בד בבד ממשיכה מגמת עליית התשואות של אגרות החוב של יוון כאשר התשואות ל – 10 שנים עומדות היום ברמה של 21%. התשואות לשנתיים הגיעו שבוע שעבר עד ל- 75% לפני שהחששות התמתנו מעט. טרם פתיחת המסחר השבוע התשואות לשנתיים נסחרות ברמה של 55%.

מאקרו מהותי שישפיע על כיוון המדדים בארה"ב: שבוע שעבר נתוני הכלכלה לא היו חיוביים במיוחד. אמון הצרכנים הנמוך מנבא מיתון, והאינפלציה הייתה יחסית גבוהה ומעל היעד הממשלתי האמריקאי (2%). השבוע ביום רביעי צפוי הפד לפרסם תוכנית מקלה חדשה וזה מהווה את העניין המרכזי. יום שני: ללא פרסומים מיוחדים, השווקים ימשיכו להגיב לבעיות באירופה. יום שלישי: נתוני בנייה של בתים חדשים – צפי לחולשה או להמשך הקיפאון בשוק הנדל"ן האמריקאי. יום רביעי: הודעת הפד החשובה, ומכירות בתים קיימים. יום חמישי: אבטלה שבועית - נתון שבועי של מצטרפים חדשים למאגר האבטלה, + מדד כלכלי משולב – לא הנתון העקרי אך בהחלט יכול ללמד משהו על הכלכלה יום שישי: ללא נתונים מהותיים.

מדדים בשבוע שעבר: מדד ת"א 25 נחלש בשבוע האחרון בכ- 0.25%(-) (התמתנות לעומת ירידה של מעל ל- 6% בשבוע שקדם לו. ובניגוד למגמה העולמית שהציגה עליות נעות בשבוע החולף). המדדים בארה"ב סגרו את שבוע שעבר במגמה חיובית בולטת: מדד ה S&P עלה בכ– 5.4%, הדאו עלה בכ– 4.7%, מדד הנאסד"ק 0.51% סגר עלייה של כ- 6.25%.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה