יום שני, 12 בספטמבר 2011

השווקים זקוקים לפרוזאק במינון גבוה מברננקי, והאם יוון הולכת להיות ליהמן ברדרס של אירופה?

מילת סיכום – פשיטת הרגל של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס בספטמבר 2008 הציתה את המפולת בשווקים. אבל הקריסה גם הובילה לגיבוש צעדי חירום בשיתוף פעולה בין הפד האמריקאי, הקונגרס, וממשל אובמה למניעת מפולת גדולה הרבה יותר והסוף כבר ידוע לנו. כעת אנחנו מתמודדים עם איום חדש על הכלכלה הגלובלית שמקורו ביבשת השנייה. ייתכן שהאירופאים זקוקים למשבר דומה שיוציא אותם חזקים ומאוחדים יותר ביום שאחרי. הגרמנים כבר מריצים בדיקות ובוחנים השלכות של קריסה יוונית אבל זה עדיין מוקדם לומר אם באמת ייתנו ליוונים לקרוס בקרוב.

ברמה שבועית, כל נתון פושר בתקופה עגומה יכול להפוך תחושת דיכאון למסיבה אם רק ירמוז על עולם כלכלי מתאושש. יש סיכונים לכלכלה וסיכוי למיתון חוזר בארה"ב (נמוך מ- 50% על פי כלכלנים בכירים) אך מנגד יש נתוני מאקרו. ארה"ב, שהיא רק הכלכלה הגדולה בעולם, מספרת שהם עדיין צומחים שם. הנתונים בשטח מדברים בעד עצמם: מדד השירותים התרחב באוגוסט, סימן לצמיחה למרות שהקצב איטי, ובשבוע שלפניו קיבלנו את מדד היצור ונוכחנו שהוא עדיין במגמת התרחבות – סימן חיובי בהחלט נוסף למשק האמריקאי. אין ספק שהיוונים והמצב הכלכלי באירופה ממשיכים לאתגר את אחרוני האופטימיים. מהלך פוליטי רציני יכול לפתור את הבעיות האלה כפי שכבר ראינו בעבר. החשש הוא שהפוליטיקאים של המעצמות לא מספיק חזקים.

מדד ת"א 25 הגיע לרמתו הנמוכה באזור ה – 1030, בפעם הקודמת הוא שהה שם בסוף חודש אוגוסט וביצע משם מהלך עליות רצופות של מעל ל – 6%. לא סביר מהלך נוסף מיידי כזה כבר השבוע בגלל המתנה לאירועי שבוע הבא. בשבוע הבא ינאם ברננקי ונקווה לשמוע על תוכנית חדשה. בארצנו נהיה סוף כל סוף אחרי ההכרזה הפלשתינאית ויש הסבורים שהמצב לא יגלוש לאלימות אבל אני לא פרשן פוליטי ובטח שלא הסוחרים. כל שנותר לעשות זה להמתין. ספטמבר עוד לא הסתיים, ויש סיכוי לסיום פחות צורם, אבל כדי שהסיכוי לחיוב יעלה המשקיעים זקוקים לסיוע. טרישה? ברננקי? מרקל? אובמה? עכשיו הזמן למעשים - פוליטיקה כבר אמרנו?.

התוכנית של אובמה לצמצום האבטלה: אפילו התוכנית של אובמה לא הצליחה להפיג רוח חיובית בשווקים, אבל זה עוד יכול להשתנות. אפילו לנשיא של הכלכלה החזקה בעולם יכולת מוגבלת אל מול: חששות מפשיטת רגל של יוון, התפטרות של כלכלן בכיר מהבורד של האיחוד האירופי ותוכנית מגירה לייצוב הבנקים בגרמניה במקרה קיצון. כל אלו יצרו בהלה לא קטנה בסוף השבוע בשווקי אירופה וארה"ב שהגיעו לשוק המקומי ביום ראשון, אתמול.

תוסיפו לשוק המקומי את הפן הגיאו פוליטי המאיים של ישראל: אם לא הפלשתינאים, אז טורקיה ואם לא רק טורקיה אז גם מצרים. איפה ימי הקיץ בהם קראנו על יושבי האוהלים ברוטשילד – היה סה"כ אוגוסט נעים מבחינה אקלימית ורומנטי מבחינה תרבותית לעומת מה שספטמבר מקרין עד כה.

הירידות ביום ראשון הם תוצאה ישירה של עלייה בסיכון שמלוות בירידות ללא הבחנה. יש גם צד חיובי לספר עליו, שבדרך כלל היה מתקבל בצהלה והוא כמובן העלאת הדירוג של ישראל על ידי חברת הדירוג S&P ל- +A מ- A. חבל רק שלא המתינו לעיתוי טוב יותר, שבוע הבא אולי? אם כבר פרוזאק לישראל שיגיע יחד עם אווירת חג.

אירופה: ממשיכה מגמת עליית התשואות של אגרות החוב של יוון כאשר התשואות ל – 10 שנים עומדות היום ברמה של 20%. ישנו חשש רציני מהיכולת של יוון להתמודד עם מצבה הפיננסי למרות הסיוע שהובטח לה. הסיוע עצמו עומד בסימן שאלה וייתכן שיבוטל.

מאקרו מהותי שישפיע על כיוון המדדים בארה"ב: ימים רביעי וחמישי הם הימים העמוסים ביותר בנתוני מאקרו מהותיים השבוע. נתון של מכירות קמעונאיות מתפרסם ברביעי והוא יצביע אמנם על גידול, אך העלייה במכירות הייתה מתונה מאוד באוגוסט ביחס לחודשים קודמים. נתון מהותי נוסף יעיד על התמתנות נוספת באינפלציה וירידה בקצב הייצור האמריקאי. יום שני: ללא פרסומים מיוחדים, השווקים ימשיכו להגיב לבעיות באירופה. יום שלישי: מדד המחירים לצרכן באנגליה. יום רביעי: מכירות קמעונאיות, מדד המחירים ליצרן. יום חמישי: אבטלה שבועית - נתון שבועי של מצטרפים חדשים למאגר האבטלה, + מדד מחירים ליצרן – מדד נמוך יסמן התמתנות באינפלציה וסימן להאטה בכלכלה האמריקאית + סקר מדד הייצור במדינת ניו יורק – כל נתון נמוך מאפס מצביע על התכווצות ומהווה נתון שלילי + סקר ייצור של מדינת פילדלפיה. יום שישי: פרסום ראשוני של אמון הצרכנים.

מדדים בשבוע שעבר, המדדים חוזרים לרדת אחרי הפוגה של שבוע, מדד ת"א 25 נחלש בשבוע האחרון בכ- 6.13%(-) (לאחר עלייה רצופה של כ – 6.2% בשבועיים שלפניו, עדות להמשך המסחר התנודתי ועצבנות המשקיעים). המדדים בארה"ב סגרו את שבוע שעבר במגמה שלילית: מדד ה S&P ירד בכ– 1.68%(-), הדאו ירד בכ– 2.21%(-), מדד הנאסד"ק 0.51%(-).



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה