יום שני, 5 בספטמבר 2011

חודש ספטמבר נפתח בסערה התנודתיות חוזרת


מילת סיכום – תקופת החופשות הסתיימה, ובמהלך השבוע נצפה לראות עלייה במחזורי המסחר. בתי ההשקעות בארץ ובעיקר בחו"ל ייכנסו ועדות השקעה ויקבלו החלטות, ייתכן שההחלטה תקבע שהמדדים ירדו יתר על המידה בחודשיי הקיץ יולי - אוגוסט ואז יגיעו הקונים, או לחילופין שישנה עלייה בסיכון ואז יחליטו לצמצמם אחזקות. המשקיעים ימתינו לנאומים מהותיים (פירוט בהמשך) לקראת סוף השבוע.

המסחר נפתח השבוע בעלייה חדה בתנודתיות. ההתייחסות לשוק תנודתי נובעת בד"כ כאשר המשקיעים חוששים מירידות. בשוק עולה ויציב התנודתיות בד"כ נמוכה. העלייה בתנודתיות נובעת מהירידות בעולם לפני הסוף שבוע ועליה בחששות המשקיעים. הירידות כמו גם העליות בשבוע שעבר מתרחשות תוך כדי מחזורים נמוכים. ניתן להסיק מכך שבשלב זה עדיין אין הרבה מוכרים בשוק, יחד עם זאת מיעוט קונים ברמות כאלה יכול ליצור לחץ נוסף.

השבוע הקרוב לא מספק לנו נתוני מאקרו רבים, מבין הנתונים שמפורסמים התמונה כבר ידועה ויהיה קשה להפתיע את המשקיעים לחיוב או לשלילה. התרחיש הסביר הוא שנראה סימנים נוספים להאטה, וספר הבז' האמריקאי שמתפרסם יאושש את החששות של המשקיעים. כאמור, המשקיעים בעיקר ממתינים לסוף השבוע, או ליתר דיוק ליום חמישי:

אובמה נואם ביום חמישי והוא צפוי בנאומו להציג תוכנית לעידוד התעסוקה. אובמה צפוי להעניק הטבות למעסיקים, אבל בסופו של יום מעסיקים מעדיפים כלכלה חזקה ויציבה על מנת שהם יוכלו להרחיב את פסי הייצור. ייתכן שהתוכנית תצליח לייצר משרות בטווח המיידי והנתון יבוא לידי ביטוי בנתון של החודש הבא. יחד עם זאת, ללא שיפור מהותי בתנאי המאקרו התוכנית לא תצליח לגרום לתנופה משמעותית. קשים נוספים יגיעו מהרפובליקנים, הם יציעו תוכניות משלהם ואני מעריך שהם יערימו קשיים על כל תוכנית שאובמה יציע.

ברננקי נואם ביום חמישי, הוא יגיב לספר הבז', ואולי יבשר על התקדמות בנוגע לתוכנית הקלה נוספת שהוא מתכנן להשיק לקראת סוף החודש. המשקיעים יחפשו רמזים בנאומו.

פגישת ה – G7 תתקיים בסוף השבוע - משקיעים יקוו לבשורות בנוגע לכלכלה הגלובלית. לאחרונה פגישות ה- 7G מסתיימות ללא הסכמות על הנושאים המהותיים. בעיקר ארה"ב ואירופה חלוקים בדעותיהם על הדרך הנכונה להאיץ את הצמיחה הגלובלית.

אירופה: ממשיכה מגמת עליית התשואות של אגרות החוב של יוון, ישנו חשש רציני מהיכולת של יוון להתמודד עם מצבה הפיננסי למרות הסיוע שהובטח לה. הסיוע עצמו עומד בסימן שאלה וייתכן שיבוטל. נוסף על כך, על פי פרסומים בתקשורת, בכיר בקרן המטבע העולמית התבטא שיוון יכולה להגיע לחדלות פירעון עד מארס 2012.

לא רק יוון מושכת אש גם באיטליה המצב נראה עגום. טרישה, נגיד האיחוד האירופי, דרש מברלוסקוני להעביר בהקדם תוכנית קיצוצים. לברלוסקוני צרות מבית והוא לא מצליח להעביר תוכנית צנע עליה התחייב עבור תמיכת האיחוד האירופי לפני מספר שבועות. ללא התקדמות בנידון האיחוד עלול להפסיק את תמיכתו בקניית אגרות חוב של איטליה, ואף למכור חלק מאחזקותיו. הלחץ על האג"ח מורגש והתשואות עלו בשבוע האחרון, ביום שני ייפתח המסחר באירופה והמגמה של עליית התשואות צפויה להמשיך.

מאקרו מהותי שישפיע על כיוון המדדים בארה"ב: המסחר בארה"ב יפתח השבוע ביום שלישי, ולכן אין נתונים ביום שני. יום שלישי: סקר מגזר השירותים (ללא ייצור) של ה-ISM - צפי להתכווצות לעומת חודש קודם, אך כל עוד הנתון שיפורסם יהיה מעל 50 זהו סימן להתרחבות כלכלית. יום רביעי: פרסום דוח הבז' האמריקאי - צפוי להראות האטה בכלכלת ארה"ב, יאושש כנראה את מה שהמשקיעים כבר יודעים. יום חמישי: נתוני אבטלה שבועיים - כל עוד המגמה נשארת מעל K400 המשקיעים לא יהיו מרוצים. יום שישי: אין נתונים מהותיים מארה"ב, אך מספר נתונים (אינפלציה ו- ייצור) שיגיעו מסין ישפיעו על המסחר. המדינות סין והודו מייצגות כלכלות מתפתחות ונתונים חיוביים של צמיחה יכולים לספק רוח גבית לשווקים. לעומת זאת האטה במדינות אלה תגביר את החששות בדבר האטה גלובלית.

מדדים בשבוע שעבר, שינוי כיוון במדדים בשבוע האחרון, למרות פתיחה אדומה ביום ראשון מדד ת"א 25 התחזק בשבוע האחרון בכ- 4%, זאת לאחר עלייה של 2.2% בשבוע שלפניו. המדדים בארה"ב סגרו את שבוע שעבר במגמה מעורבת (אחרי שבוע של עליות חדות): מדד ה S&P ירד בכ– 0.24%(-), הדאו ירד בכ– 0.39%(-), מדד הנאסד"ק נותר כמעט ללא שינוי.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה