יום שני, 29 באוגוסט 2011

נגידי הבנקים המרכזיים על סף ייאוש - לא מצליחים להאיץ את הכלכלה הגלובלית

מילת סיכום – אם אתם מבין אלה שמאמינים ביכולת של הפוליטיקאים במדינות החזקות בעולם להוביל לשינויים אזי יתכן שאתם גם מבין אלו שמאמינים שהשווקים צועדים לגל עליות. ללא החלטות קשות ומנהיגות ראויה מצד הקונגרס או מצד ראשי מדינות האיחוד האירופי לא נראה את הכלכלה הגלובלית חוזרת לצמיחה.

הנגידים של הבנקים המרכזיים בעולם מגיעים למסקנה שלא משנה כמות הכסף שהם ימשיכו להדפיס, ולא משנה איזו תוכנית מוניטארית נוספת הם ישיקו. על מנת להאיץ את הצמיחה במדינות המפותחות יש צורך בסיוע אקטיבי של הפוליטיקאים. ברננקי קרא לקונגרס לייצר תוכניות לצמצום האבטלה, ולסייע לשוק הדיור. לאגארד, יו"ר קרן המטבע העולמית החדשה, מבקשת מנציגי האיחוד לשתף פעולה, להציג אחידות ולקחת החלטות על מנת לסיים את אי הודאות בכל הנוגע לטיפול במשבר החובות באירופה. לדבריה הכלכלה הגלובלית תעמוד בפני אתגרים קשים בתקופה הקרובה. טרישה, נגיד הבנק באירופי, קורא לביצוע רפורמות חדשות שיגבירו את הפעילות הכלכלית.

המסחר בארה"ב צפוי להיפתח כסדרו ביום שני למרות הסופה איריין. בפתיחת המסחר הסוחרים ימשיכו להגיב לנאומו של ברננקי מיום שישי ומבול של נתוני מאקרו ישפיע על כיוון השווקים בהמשך השבוע. הסוחרים קיוו שתוכנית חדשה תעזור לייצב את השווקים וליצור גל חדש של עליות כפי שהיה עם תוכניות קודמות. למרות שלא הושקה תוכנית השווקים הגיבו בעליות ביום שישי שאופיינו במחזורים נמוכים. ייתכן שהודעתו של ברננקי אותתה שהכלכלה בארה"ב אינה גרועה כפי שנדמה. ייתכן שכוונתו להאריך את הפגישה הבאה של הפד ב- 20.09 ביום נוסף העלתה את הציפיות שבפגישת הפד הבאה תהיה תוכנית כלשהי. כנראה שאין לברננקי מספיק תמיכה לתוכנית חדשה וסביר שגם אם תהיה תוכנית סיוע כלשהי היא תהיה פחותה בהקיפה מתוכניות קודמות.

כדאי לקחת את כיוון המסחר בשבוע הקרוב בספק. שבוע המסחר הנוכחי הינו האחרון באוגוסט והוא מאופיין במחזורים דלילים אפילו ביחס לחודשי הקיץ, לקראת סוף שבוע ארוך בארה"ב ובמספר מדינות באירופה (ביום שני הבא לא יתקיים מסחר בארה"ב). לכן, לא הייתי מסיק מסקנות תהה באשר תהיה המגמה של השוק בשבוע הקרוב. כדאי לעקוב אחר תגובות השוק למספר נתוני מאקרו מהותיים השבוע: נתון סקר הייצור שעלול לצנוח מתחת לרף ה – 50 נקודות, בו לא שהה מאז המשבר האחרון ב - 2008 (פרסום ביום חמישי), ונתוני התעסוקה לחודש אוגוסט (פרסום ביום שישי).

אירופה: עלית תשואות של אגרות חוב ביוון לתקופה של שנתיים וגם לעשר שנים מעלה חשש שמא הסיוע שהובטח עלול להיתקל בקשיים חדשים. מספר מדינות באירופה מביעות אי אמון ביכולת של יוון לשלם את החובות ולכן הן מנסות לבטח את עצמן בדרכים נוספות. הגישה הזאת שולחת מסר של אי אמון לשווקים וגם חוסר אחידות. גרמניה שהיא הכלכלה העיקרית בגוש ובלעדיה לא יהיה סיוע סובלת מביקורת גוברת מבית באשר ליכולתה לשאת את החובות של אירופה על כתפיה. כדאי לשים לב לתאריכים חשובים החודש בהם ידונו הגרמנים בתוכנית הסיוע מבחינה משפטית (07.09) ומבחינה פרלמנטארית (23.09).

לחיוב ישנם פרסומים לא מאושרים שהאירופאים ישיקו בקרוב תוכנית חדשה לתמיכה בבנקים האירופאים, במידה והם יצליחו להשיג הסכמה, בינתיים הם האריכו את ההגבלה על ביצוע שורט על מניות הבנקים.

מאקרו מהותי שישפיע על כיוון המדדים בארה"ב: ברמה שבועית רב נתוני המאקרו יבשרו על המשך האטה בכלכלה האמריקאית והסיכויים גבוהים יותר שנראה אכזבה מצד המשקיעים מאשר אופטימיות. הנתונים החשובים יותר יפורסמו לקראת סוף השבוע. יום שני: הוצאות צרכנים - כנראה נראה עלייה, יום שלישי: סקר מחירי בתים בארה"ב (קייס שילר) - לא צפוי לגרום לאופטימיות, מדד ביטחון הצרכנים – צפוי לרדת, פרסום החלטת הרבית האחרונה בארה"ב. יום רביעי: נתוני מועסקים ללא חקלאות – כנראה ירידה בגיוסים יום חמישי: נתוני אבטלה שבועיים: כל עוד המגמה נשארת מעל K400 המשקיעים לא יהיו מרוצים. סקר מדד הייצור: הנתון המשמעותי ביותר השבוע והוא עלול להיות נמוך מ – 50 שמבשר חד משמעית על התכווצות הכלכלה. אם הנתון יהיה גבוה מ – 50 המשקיעים צפויים להגיב בעליות. יום שישי: מספר המועסקים החדשים לחודש אוגוסט, הנתון החשוב ביותר השבוע.

מדדים בשבוע שעבר, שינוי כיוון במדדים בשבוע האחרון, מדד ת"א 25 התחזק בשבוע האחרון בכ- 2.2%, ללא הירידה החדה בסיום המסחר ביום חמישי הוא היה סוגר ברמה גבוהה יותר. המדדים בארה"ב סגרו את שבוע שעבר בעליות חדות (אחרי ארבע שבועות של ירידות): מדד ה S&P עלה בכ– 4.74%, הדאו ירד בכ– 4.32%, מדד הנאסד"ק עלה בכ – 5.89%.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה