יום שני, 15 באוגוסט 2011

כמה באמת שוות החברות הגדולות בעולם אם הכלכלה הגלובלית צועדת להאטה?

מילת סיכום – שוק ההון ימשיך להתנהל בתנודתיות גבוהה, והסיכוי להמשך ירידות עדיין גבוה בחודשים הקרובים ולמרות זאת גם מהלך חיובי ברמה שבועית לא יפתיע לפחות עד שנשמע על בעיה חדשה באירופה או נתון מאכזב יתר על המידה בארה"ב.


שוק ההון עובר משבר אחד כאשר מייד לאחריו מרחף משבר נוסף באוויר. ברננקי הודה השבוע לראשונה, שהגורמים להאטה בצמיחה לא נובעים ישירות רק מהאסון ביפן, אלא גם מבעיות שקשורות בכלכלה האמריקאית. כמו כן, משבר החובות באירופה מסרב לגווע ומאיים על הכלכלה הגלובלית לא פחות מארה"ב. אכן, לא עבר זמן רב מהסיוע שניתן ליוון והאש נדדה לבעיות חוב באיטליה, וגם צרפת סובלת מהאטה שיכולה להוביל להורדת דירוג (צמיחה אפסית ברבעון השני בצרפת על פי נתונים שפורסמו ביום שישי האחרון).

כתגובה לבעיות באירופה הוחלט לפני הסוף שבוע לאסור על מכירה בחסר של בנקים לתקופה של 15 יום. ייתכן שנראה רגיעה זמנית בשווקים כתוצאה מההחלטה. אבל על פי לקחים מהעבר נמשיך לראות ירידות בשווי של הבנקים הגדולים באירופה מייד עם תום האיסור.

בשבוע האחרון טרישה הודיע שזוהי התקופה הכלכלית המסוכנת ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. ברננקי מצידו הודיע שהוא אינו רואה שיפור משמעותי בכלכלה האמריקאית ברבעונים הבאים. על כן, גם לא הייתה לו בעיה להכריז על השארת ריבית ברמה של כמעט אפס עד אמצע 2013. עד ההודעה האחרונה ברננקי דאג תמיד לסיים את המסרים שלו בנימה אופטימית, זוהי למעשה הפעם הראשונה בה הוא מודה שהכלכלה החזקה בעולם מקרטעת.

יש לציין שהירידות בשווקים מתרחשות על רקע סיום עונת הדוחות הרבעוניים בארה"ב. הדוחות בניגוד למאקרו המשיכו להיות חיוביים. למעלה מ - 75% מהחברות האמריקאיות הגדולות עקפו את ציפיות האנליסטים ודיווחו על עלייה ברווחיות מעל הצפי של האנליסטים. המשקיעים אינם משוכנעים והם ממשיכים להיות מושפעים מהמשבר באירופה שממשיך להתרחב. ישנו חשש גובר שלמרות תוכניות הסיוע של ברננקי או לחילופין הסיוע שמעניק האיחוד האירופי למדינות בקשיים הכלכלה הגלובלית צועדת למיתון חוזר. ההערכה היא שנראה את השפעת ההאטה על דוחות החברות ברבעוניים הבאים.

ההאטה בכלכלה הגלובלית הופכת להיות ריאלית למרות הזרמת הכספים האדירה בשנתיים האחרונות. השוני בין השנים 2008 ל- 2011 הוא שלנגידים העולמיים מתמעטים השפנים שהם יכולים לשלוף מהכובע. הנגידים מתחילים להכיר במגבלות שלהם וביכולתם להניע את הכלכלה באמצעים מוניטאריים בלבד. לצערנו, הפוליטיקאים שיכולים לסייע בתוכניות מקיפות עסוקים בעניינים פנימיים וימשיכו להיות טרודים בנושאים של דעת קהל ובחירות במהלך 12 החודשים הקרובים באירופה. ללא גיבוי פוליטי הם עלולים להימנע מצעדים הכרחיים וביצוע רפורמות חדשות במקביל להקלות המוניטארית.

מאקרו מהותי שישפיע על כיון המדדים בארה"ב: נתונים חשובים השבוע יצביעו על המשך ירידת מחירים בנדל"ן וירידה באינפלציה כסימן להמשך ההאטה. המשקיעים ממתינים גם לפגישת סרקוזי נשיא צרפת ומרקל קנצלרית גרמניה לקראת אמצע השבוע. יום שני – מדד יצור האימפייר. יום שלישי – נתוני התחלות בנייה ביום רביעי – מדד מחירים ליצרן. ביום חמישי –מדד המחירים לצרכן (CPI), מדד נתוני היצור של פילדלפיה.

מדדים בשבוע שעבר, מדד ת"א 25 נחלש בשבוע האחרון בכ – 10%(-), המדדים בארה"ב עברו שבוע תנודתי למדיי ברמה יומית. מדד ה S&P ירד בכ – 1.72%(-), הדאו ירד בכ – 1.53%(-), מדד הנאסד"ק ירד בכ - 0.96%(-). אם לפני מספר שבועות המדדים בארה"ב היוו עדיין חיוביים כעת מתחילת השנה כל המדדים העיקריים שליליים, כאשר מדד החברות הגדולות בארה"ב 500S&P מציג ירידה של 6.27%(-) מתחילת השנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה