יום ראשון, 27 במרץ 2011

דריכות בשווקים לקראת שבוע עמוס במאקרו וסיום הרבעון הראשון לשנת 2011


מילת סיכום: השבוע הפוקוס בארה"ב יחזור למאקרו והצפי הוא לשבוע מסחר יציב עד חיובי לשבוע האחרון של הרבעון. התפתחות דרמטית במספר מוקדי אי-ודאות בעולם עלולה לשנות את התרחיש לכיוון השלילי. המאקרו בארה"ב צפוי להיות חיובי אבל הוא לא יפתיע יתר על המידה. נתון המאקרו החשוב ביותר יפורסם לקראת סוף השבוע ביום שישי בארה"ב, נתוני אבטלה לפברואר שיצביעו על שיפור קל לעומת נתון קודם ונתוני ייצור. בת"א, שינוי לרעה בחזית הדרומית יכול להעלות את התנודתיות כמו שחווינו ביום חמישי האחרון.

בין מוקדי אי הודאות ניתן למנות את הכורים ביפן – נכון להיום יש הידרדרות בכור מספר 2 והדיווחים סותרים בנוגע לשליטה בקרינה הרדיואקטיבית, לא ניתן עדיין לכמת את ההשלכות של האסון על הכלכלה הגלובלית, בינתיים קיימת פגיעה בקווי ייצור של רכבים ומוצרי אלקטרוניקה. המשבר בלוב – ימשיך להשפיע על מחירי הנפט אבל רואים ירידה בקצב עליית המחירים. ההשפעה על השווקים מתונה וכרגע המחיר עומד על כ 105$ לחבית, עלייה מעל 110$ תהווה בעיה, אי היציבות בסוריה – ההשפעה בשלב זה על השווקים לא גבוהה אבל יש מעקב אחרי האירועים, משבר החובות בפורטוגל – אין דרישה לסיוע וייתכן שבקשה כזאת אם תגיע תהיה רק בסיום הבחירות בעוד כחודשיים לפחות. בינתיים מרווחי האג"ח של פורטוגל מול אלו של גרמניה נסחרים בשיא, התשואות לאג"ח של 10 שנים נסחרות מעל 8%, מצב שאינו בר קיימא עבור מדינה. מעניין לראות שהמרווחים באג"ח של ספרד ירדו מהשיא לשפל של חודשיים, סימן מעודד לאמון המשקיעים עד כה בקיצוצים של ממשלת ספרד.

שבוע שעבר, למרות שבוע תנודתי הצליח מדד ת"א 25 לסיים בעלייה של כ- 1% שבוע שני רצוף של עליות. בורסות ארה"ב הציגו עליות מרשימות יותר של בין 2.7% ל- 3.7%, העליות באו לאחר ירידות חדות בשבוע שלפני. העלאת תחזיות של חברת אורקל ועדכון צמיחה גבוה יותר בארה"ב תרמו לאווירה החיובית במסחר לפני הסוף שבוע.

השבוע הקרוב בארה"ב עמוס בנתוני מאקרו וסביר שהמשקיעים יעקבו מקרוב אחרי הנתונים. כבר ביום שני נקבל נתון צריכה חודשי, לכשעצמו הנתון אינו החשוב ביותר אבל עדות לעליה בקצב הצריכה יכול להוות סימן חיובי לכלכלה האמריקאית. בשלישי צפויים נתוני המקרו להיות שליליים, מחרי הדיור על פי סקר קייס שילר ימשיכו להצביע על הידרדרות במחירי הבתים, אמון הצרכנים באותו יום צפוי להיות גם הוא נמוך יותר עקב העלייה במחירי הדלק לצרכן, ברביעי אינדיקציה ראשונית לגבי האבטלה בפברואר צפוי להיות ללא שינוי, חמישי סקר ברומטר עסקים של שיקאגו  Chicago consumer confidence צפוי לרדת, וביום שישי כאמור נתון אבטלה חודשי - צפי לשיפור, רמה שנתית – ללא שינוי, ומדד ייצור שצפוי להיות ללא שינוי לעומת נתון קודם.

פינה חמה: אג"ח ארה"ב ל- 10 שנים תשואה נוכחית 3.444


בתקופה זו של אי ודאות בשווקים מעניין לבחון את ההתנהגות של אג"ח ארה"ב ל – 10 שנים והקורלציה ההפוכה עם השווקים. התשואה של אגרות חוב ל- 10 שנים נגעה השנה ברמה של קצת מעל 3.7% באמצע פברואר שהמדדים בארה"ב עלו לנקודת השיא מאז המשבר של 2008. כתוצאה מרצף האירועים האחרונים במזה"ת ואסון הטבע ביפן התשואה הגיבה בירידה ל- 3.2% רמה שלא נראתה מאז דצמבר, הירידה משקפת מעבר כספים ל"חוף מבטחים". אך למעשה למרות השינוי האחרון, התשואה במגמת עליה כמעט רצופה מאז תחילת אוקטובר אז עמדה התשואה על 2.4%.

לא מן הנמנע שהקורלציה לא תמשך בעתיד ונזכה לראות את התשואות של ארה"ב ברמות של מעל 4% ללא קשר למדדים המובילים בארה"ב. רמות כאלו צריכות להדליק נורה אדומה אצל המשקיעים מכיוון שהם יקשו על ארה"ב להמשיך למחזר חובות ולצמצם את הגרעון התקציבי העצום שלהם. תרחיש זה יכול להפוך למציאות כתוצאה מסיום תוכנית 2QE של ברננקי, אשר כוללת קניה של אגרות החוב האמריקאים ומהווה תמיכה לביקושים. לאחרונה גוברים הקולות לסיים את התוכנית מוקדם מהמתוכנן, התוכנית תוכננה להסתיים ביוני. צעד כזה בא על רקע שיפור בתנאי המאקרו עדכון כלפי מעלה של תחזית הצמיחה וחששות מאינפלציה. צעד כזה יהווה תקדים שלאחריו תועלה הריבית בארה"ב שעומדת זה זמן רב על כ- 0.25%.

הלחץ מגיע מכיוון הרפובליקנים והשבוע הקרוב נקבל תמונה ברורה יותר של התוכניות לעתיד ממספר בכירים בפד שנואמים השבוע. כל שינוי בציפיות המשקיעים יקבלו ביטוי בתשואת האג"ח של ארה"ב ל – 10 שנים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה