יום שני, 31 בינואר 2011

מצרים, דובאי, ששינסקי - לכל תיקון יש שם


אי השקט במצרים מזניק את רמות האי - וודאות בשווקים:

סיכום מדדים מהשבוע האחרון: מדד ת"א 25 ירד ב 0.4% (לעומת עלייה של 0.1% שבוע קודם). מדד הדאו הצטרף לשאר המדדים המרכזיים בארה"ב וסיים מגמת עליות של שמונה שבועות ברציפות. ארה"ב בסיכום שבועי: מדד S&Pירד בכ 0.5% (שבוע קודם ירידה של 0.9%), Dow ירד בכ - 0.4% (עלייה 0.4% שבוע קודם), וה- Nasdaq ירד בכ- 0.1% (ירידה של 2.4% שבוע קודם).

עונת הדוחות בארה"ב תמשיך להוות את הגורם המרכזי המשפיע על המדדים בארה"ב. חלק ניכר מהחברות הגדולות בארה"ב שפרסמו דוחות עד כה מציגות שיפור מתמשך ברווחיות עם תחזית להמשך מגמת השיפור אל תוך 2011. אמזון פורד ומיקרוסופט הן דוגמאות בולטות מהשבוע האחרון לחברות שלא עמדו בתחזיות, מניותיהן ירדו בהתאם. ביום שני מדווחת אקסון מובייל (XOM), ביום שלישי פייזר (PFE). עוד מדוחות בולטות השבוע: דל (DELL), קוקה קולה (KO), ודיסני (DIS).

מצרים: אי הודאות הפוליטית במזה"ת העלתה את רמת החרדה של המשקיעים והבורסות בעולם הגיבו בירידות חדות כתוצאה מהסלמת המצב במצרים. אם כי בהחלט ייתכן שמצרים שימשה כתירוץ לירידות לאחר תקופה ארוכה, כ- חודשיים, של עליות ברצף. המשבר במצרים נתן את אותותיו גם בשוק הסחורות: עלייה חדה במחירי הנפט כ- 4%, בגלל חשש מפגיעה באספקת הנפט ממצרים וחסימת מעבר תעלת סואץ. מחירי הזהב עלו בגלל בריחת המשקיעים לחוף מבטחים, כמו כן, התשואה על אגרות חוב ל- 10 שנים בארה"ב ירדה כתוצאה מצמצום הסיכון ומעבר לאפיק סולידי יותר. למעשה בתחילת המסחר בשישי התשואות עוד המשיכו לעלות ונסחרו בקירוב ל- 3.45% ואז התחלפה המגמה.

נכון ליום ראשון, על פי הפרשנים הפוליטיים, השלטון המצרי השתלט על המצב וישנה רגיעה. בהנחה שהשליטה תושג, בטווח המיידי אין חשש ליציבות השלטון במצרים והמחלוקות יקבלו פתרון לוקאלי, ללא משבר בשוק האנרגיה או משבר פיננסי (שני הגורמים המאיימים על הכלכלה הגלובלית). במידה ותהיה הידרדרות נוספת או אם המשבר יחלחל למדינות נוספות במזה"ת המשבר בשוק ההון עלול לצבור תאוצה. תרחיש בסבירות נמוכה בטווח המיידי.

מאקרו השבוע: מספר רב של נתוני מאקרו צפויים להתפרסם השבוע על הכלכלה האמריקאית. הנתונים מהשבוע הקודם סותרים ואינם מספקים כיוון ברור לגבי הכלכלה האמריקאית. קצב הצמיחה בארה"ב הצביע על עלייה משמעותית ברבעון הרביעי, אמנם היה נמוך מעט מהצפי אך הוא סיפק רוח גבית לשווקים. מנגד, נתוני אבטלה שבועיים הצביעו על עלייה בשיעור דורשי דמי אבטלה שבועיים, מכירות למפעלים פורסם נמוך מהצפי, ומדד אמון הצרכנים רשם ירידה חודשית בגלל עליית מחירי הדלק והסחורות. מעניין לציין שהמשקיעים לא הגיבו לנתוני המאקרו השליליים.

השבוע הקרוב הנתון החשוב ביותר יפורסם ביום שישי: נתוני אבטלה לחודש ינואר, צפי לעליה בשיעור האבטלה ל-9.5%, אך גם לעלייה בשיעור המועסקים בכ- K140 (ללא חקלאות). הדעה הרווחת בקרב האנליסטים, הוא שיפור איטי במספר המועסקים במהלך 2011.

מילת סיכום לשבוע הקרוב: התרחיש הסביר הוא שהמשבר הפוליטי במצריים ירד מסדר היום הכלכלי העולמי לאחר שהצבא יצליח להשליט סדר ברחובות. אמנם המצב במצרים ימשיך להיות עדין אבל הסבירות להסלמה קיצונית או להשפעה על הכלכלה העולמית תפחת. עקב כך, אור הזרקורים יחזור להתמקד ברווחיות החברות ובעונת הדוחות של רבעון 4 לשנת 2010. שטף הדוחות ימשיך ברובו להציג נתונים חיוביים עם תחזיות אופטימיות לשנה הקרובה, דוחות רבעוניים חשובים מתפרסמים כבר ביום שני. המאקרו ימשיך לשדר נתונים סותרים, וכל עוד לא יפתיע יתר על המידה לשלילה השפעתו על השווקים תהיה מתונה יחסית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה