יום ראשון, 2 בינואר 2011

השבוע הראשון לשנת 2011, אפקט ינואר, השווקים לאן?

מדד ת"א סיים את שנת 2010 בעליות נאות של כ- 14.75%, בשבוע האחרון הוא אף קיבל חיזוק ממגזר הגז-נפט לאחר פרסום תוצאות הסקר במאגר ליוויתן. המדדים בארה"ב גם הם מסכמים את 2010 בעליות וזוהי שנה חיובית שנייה למרות דשדוש המדדים בשבועיים האחרונים וירידה דרסטית במחזורים בשל חופשת החגים. מדד ה- S&Pעלה בשנת 2010 בכ 12.9%, ה- Dow עלה בכ %11, וה- Nasdaq עלה בכ- 17%. השבוע הקרוב יחזיר את המשקיעים לשגרה עם מבול של נתוני מאקרו בארה"ב, ובסה"כ אם נתעלם מכך שזוהי שנה חדשה הרי שמגמת השיפור בכלכלת ארה"ב צפויה להימשך אל תוך ינואר 2011. יחד עם זאת, על מנת שימשיך הראלי של סוף שנת 2010 נדרוש מנתוני המאקרו להציג תמונה כלכלית הרבה יותר מחיובית.

מאקרו בעולם: הנתונים משבוע שעבר היו לרב חיוביים שהבולט מכולם נתוני האבטלה השבועיים בארה"ב שהצביעו על ירידה חזקה יחסית במספר המפוטרים כהמשך המגמה של החודשיים האחרונים. ולכן עיני המשקיעים לקראת יום שישי, עם נתון האבטלה החודשי לדצמבר והצפי הוא לירידה באבטלה. הערכות מדברות על מגמת שיפור בגיוסי עובדים בסקטור הפרטי לעומת פיטורים בסקטור הציבורי. ביום שני מתפרסם מדד מנהלי הרכש בארה"ב, בחמישי נלמד על הוצאות הצרכנים לאורך חודש דצמבר שהוא למעשה החודש המשמעותי ביותר לרשתות הקמעונאיות.

מנגד, מדד מנהלי הרכש האחרון בסין אשר פורסם בשבת, הצביע על ירידה מפתיעה בפעילות העסקית בסין. מכיוון שמשקיעים רבים רואים בסין גורם משמעותי התומך בכלכלה הגלובלית, החולשה עלולה להעיב על השווקים בעולם, גם מחירי הסחורות ובעיקר המתכות תלויות בצמיחה בסין. ייתכן שהעלאות הריבית האחרונות בסין החלו להשפיע על המגזר היצרני. הממשל הסיני מנסה להילחם באינפלציה (נתון נובמבר האחרון הצביע על עלייה של 5.1%) ובבועת הנדל"ן כל זאת מבלי לפגוע פגיעה משמעותית בצמיחה. הצמיחה לשנת 2010 בסין צפויה לעמוד על מעל 10%, ולרדת ל- 9% ב- 2011, עדיין פי 3 מקצב הצמיחה החזוי בארה"ב (3%) ופי 6 מקצב הצמיחה החזוי מהגוש האירופי המשותף.

נתון משמעותי נוסף פורסם בסוף השבוע על ידי מכון מחקר באנגליה אשר העניק לאירו סיכוי של 20% בלבד לשרוד את 2011. באביב 2011 איטליה וספרד צפויות להיתקל בקשיים במיחזור החובות. ההנחה היא שהורדות דירוג נוספות עבור מדינות ה- PIGS ילוו אותנו כבר בינואר, מרווחי ה- CDS שוהים ברמות גבוהות המעידות על סיכון ואילו המדדים באירופה נחלשו בשבוע האחרון.

מילת סיכום לשבוע הקרוב: אמנם השוקים ביצעו מהלך עליות מרשים בחודשים האחרונים מאז הצהרת ברננקי על 2QE ויש שמחכים למימוש. אבל במצב הנתון המשך מגמת חיזוקים מצד המאקרו יעזרו לתמוך בשוק ולפחות בשבוע הקרוב השוק צפוי להמתין לנתוני האבטלה בטרם יקבע כיוון חדש. יש לציין שבחודשים האחרונים ראינו עדות לצמיחה בארה"ב אך לא גבוהה דייה על מנת להביא לשיפור משמעותי בגיוסי עובדים. השווקים לעומת זאת החלו לשקף אופטימיות זהירה עד לכדי עלייה בציפייה לאינפלציה. במידה והנתונים לא יצביעו על שיפור משמעותי בצמיחה הסיכוי למימוש יעלה. אפקט ינואר יפתח את שנת 2011 והעיניים נשואות למדדים המרכזיים בארה"ב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה