יום שני, 18 ביולי 2011

השבוע - בעיקר פוליטיקה! תקרת החוב בארה"ב, ופתרון לגיטימי למשבר החובות באירופה

לשבוע הקרוב – הסיכון יעלה לקראת יום שלישי בגלל הפוליטיקה, אבל הוא יכול גם להתפוגג במהירות אם המוקד שמעלה את רמת אי הודאות יעלם. ביום שלישי כאמור, תועלה לדיון ההצעה בקונגרס האמריקאי להגדיל את תקרת החוב. הדבר נחוץ כדי שהאמריקאים יעמדו בתשלומים בתחילת אוגוסט. הקופה ריקה והאמריקאים לא יוכלו לעמוד בתשלומים השוטפים ללא העלאת תקרת החוב.

עד כאן אין בעיה, רק שהרפובליקנים לא מוכנים לאשר את הגדלת תקרת החוב ללא תוכנית קיצוצים בגרעון הממשלתי התופח, ורק אז הם יאשרו העלאה מתונה והם כנראה צודקים הפעם. אובמה מצדו, מסכים שיש לבצע קיצוץ בגרעון התופח, שהגיע כבר ל - 14.3$ טריליון (מספר בלתי נתפס), המחלוקת היא לא על המהות אלא על הדרך. אובמה מעוניין להגדיל את המיסים עבור החברות והעשירים. הרפובליקנים טוענים שהגדלת הכנסות הממשלה על ידי העלאת מיסים תפגע בעקיפין בכל האזרחים ולכן היא אינה הדרך הנכונה. הרפובליקנים רוצים תוכנית קיצוצים מקיפה. ללא הסכמה על הדרך לא תאושר העלאה בתקרת החוב. ההצבעה כבר נדחתה בעבר והפעם כנראה יאלצו בקונגרס להגיע להחלטה.

מלבד הרפובליקנים, חברות הדירוג מפעילות לחץ על הממשל להגיע להסכמה. הן מאיימות לפגוע בדירוג האג"ח המושלם של ארה"ב מה שיגרור עלייה בתשואות של אגרות החוב, פגיעה בדולר האמריקאי, וירידה במדדי המניות. לאמריקאים עדיין יש זמן עד סוף החודש להגיע להסכמה אך ככל שתדחה ההחלטה רמת אי הודאות תעלה והשוק יגיב בתנודתיות רבה.

עבור שוק המניות, להערכתנו, התרחיש החיובי הוא ניצחון הרפובליקנים במשא ומתן. התרחיש הגרוע ביותר הוא הורדת הדירוג המושלם של אגרות החוב בארה"ב על ידי אחת מחברות הדירוג, ויש גם תרחישי ביניים. למרות החששות והאי ודאות קשה לראות את המצב יוצא לגמרי משליטה.

אירופה: התשואות על אגרות החוב ל- 10 שנים של אירלנד (14.04%) וגם איטליה (5.76%) המשיכו לשבור שיאים חדשים בשבוע האחרון. למעשה הסיכון באיטליה היווה גורם שלילי משמעותי בשווקים בשבוע שעבר לאחר שחברות דירוג הזהירו מהורדת דירוג לאיטליה. הבורסה האיטלקית הגיבה בירידות חדות בתחילת השבוע אך הצלחת הממשל האיטלקי להנפיק אגרות חוב סייעו לעת עתה למתן את החששות. הסיכון באיחוד האירופי בא לידי ביטוי גם בירידת הערך של מטבע האירו כנגד הדולר האמריקאי שנפל שבוע נוסף ל - 1.4157$ לאחר שביקר ברמה נמוכה מ - 1.4000$ בשבוע החולף. רמה שלא נראתה מאז מרץ השנה.

האירופאים מתקרבים לצומת בו הם יצטרכו לקבל החלטות. הדילמה של מקבלי ההחלטות היא: האם הם מעוניינים באירו חזק ואז יאלצו לשחרר מספר מדינות מגוש האירו המשותף. או, יותר חשוב להם לשמור על האיחוד ואז הם יצטרכו לערוב למדינות הבעייתיות ולהעביר כספי סיוע נרחבים יותר ובכך להסתפק באירו חלש למספר שנים. ההחלטה תתקבל בקרוב, והיא לא תהיה קלה - הפוליטיקה כמובן תשחק תפקיד מהותי.

מאקרו מהותי שישפיע על כיון המדדים בארה"ב: יום שני – ביקושים לאג"ח אמריקאי. הנתון צפוי לעלות ביוני בצל החששות ממשבר באירופה שגורמים לביקוש של אגח"ים אמריקאים הנחשבים עדיין כמפלט בטוח יחסית. יום שלישי – נתונים על שוק הדיור בארה"ב בחודש יוני, והתחלות בנייה. המשקיעים מקווים שמכירות הבתים הגיעו כבר למחירי תחתית ומעתה השוק יתייצב ויעלה. גורמים שיתמכו בשוק הדיור הם ירידה באבטלה ורמת מחירים נמוכה שתמשוך משקיעים. יום רביעי – מכירות בתים קיימים. יום חמישי –נתוני אבטלה שבועיים, כל עוד הנתון מתקבל מעל K400 התגובות בשוק יהיו אדישות. נתוני ייצור בסין יפורסמו בלילה בין רביעי לחמישי ויכולים להוות גורם חיובי לשווקים עם יאותתו על צמיחה. יום שישי – אין נתונים מהותיים.

דוחות רבעוניים בארה"ב: עונת הדוחות לרבעון השני לשנת 2011 מגבירה קצב השבוע ומספר רב של חברות מכל המגזרים יפרסמו דוחות. השבוע נקבל תמונה ברורה יותר על הרבעון השני, מבין המדווחות הבולטות השבוע: יום שני: הליבורטון (HAL) ספקית ציוד ושירותים בתחום האנרגיה, אי.בי.אם (IBM) מגזר הטכנולוגיה, יום שלישי בנק אוף אמריקה (BAC), קוקה קולה (KO), גולדמן סאקס (GS), ג'ונסון & ג'ונסון (JNJ) תעשיית הפארמה, וולס פארגו (WFC) משכנתאות, אפל (APPL), ויאהו (YHOO) אינטרנט. יום רביעי: אבוט (ABT) פארמה, אינטל (INTC) שבבים, קואאלקום (QCOM) מערכות תקשורת ווירלס, ואיביי (EBAY). יום חמישי: מורגן סטנלי (MS) בנק להשקעות, נוקיה (NOK), מיקרוסופט (MSFT). יום שישי: ג'נרל אלקטריק (GE), קאטרפילר (CAT) ציוד לחקלאות, מק דונאלד (MCD).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה