יום שני, 27 ביוני 2011

הרגע שכולנו חיכינו לו כבר תקופה ארוכה - השבוע מסתיימת תוכנית הסיוע QE2

מילת סיכום לשבוע הקרוב – האירועים הכלכליים השבוע (מאקרו ופוליטיקה) לא צפויים לעודד את השווקים בעולם, וסביר שהמשקיעים ימתינו לפחות עד סוף השבוע לסיום תוכנית הרכישות של הפד QE2. או ליתר דיוק, הם ממתינים לראות את תגובת השווקים ב"יום שאחרי". בשנה שעברה כאשר הסתיימה התוכנית הראשונה - QE1, המדדים האמריקאים הגיבו בירידות חדות בשיעור של כ- 14%. לא סביר שהתגובה הפעם תהיה זהה בעיקר מכיוון שהמדדים המרכזיים בארה"ב ירדו כבר בשבעה מתוך שמונת השבועות האחרונים. תוכנית נוספת לא צפויה בשלב זה, אך לא ניתן לפסול תוכנית סיוע כלשהיא גם אם יקראו לה בשם אחר. זאת במידה והשווקים ימשיכו לרדת בחודשיי הקיץ והכלכלה האמריקאית תמשיך להראות סימני האטה. בינתיים צפוי הפד להנפיק אגרות חוב בימים שני עד רביעי לתקופות שונות, ויהיה מעניין לעקוב אחרי הביקושים והתשואות בהם יסגרו המכרזים.


תשומת לבם של המשקיעים מופנית כעת להתערבותו של אובמה ולמאמציו לסיים את הסכסוך, בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים בקונגרס, בנוגע להעלאת תקרת החוב האמריקאית. חברת הדירוג מודיס כבר הזהירה בעבר שאם לא יעלו את התקרה עד לאמצע יולי, הדירוג המושלם של ארה"ב עלול להיפגע, למעשה הדד ליין שקבע הקונגרס הוא עד ה – 02.08 אבל מודיס לא תמתין לרגע האחרון. החוב האמריקאי מתקרב לסכום של 14.3$ טריליון, והמחלוקת בקונגרס היא על המתווה המתאים לקיצוץ מיידי של 1$ טריליון.

אי אפשר לסכם את השבוע ללא מילה על יוון. היוונים ימשיכו גם השבוע לככב בכותרות, ביום רביעי תתקיים ישיבת ממשלה על מנת לאשר את תוכנית הצנע. בשבוע שעבר אישרו נציגי האיחוד את תוכנית הקיצוצים שהציע ראש ממשלת יוון, וקבלת התוכנית בפרלמנט היווני תבטיח ליוונים המשך סיוע מהאיחוד. הציבור היווני מצידו עלול להחריף את ההפגנות כתגובה לתוכנית הצנע. לצערנו לא רק משבר החובות ביוון מדאיג את המשקיעים, אזהרה של מודיס בנוגע לדירוג של בנקים באיטליה הלחיצה את השווקים בשבוע שעבר. התגובות באו לידי ביטוי גם בעלייה של התשואות באיגרות החוב של ספרד ואיטליה.

מאקרו מהותי בארה"ב: יום שני – נתוני הכנסות והוצאות לחודש מאי – הצרכנים בארה"ב קרוב לוודאי הקטינו את ההוצאות שלהם בשל נתוני מחירי הדלק הגבוהים והעלייה באבטלה שנמדדו במאי. יום שלישי – מדד קייס שילר למעקב אחר מחירי הבתים ביום רביעי – מכירות בתים ביום חמישי – מדד מנהלי הרכש של שיקאגו שצפוי להמשיך לרדת כאיתות לחולשת הכלכלה, ונתון האבטלה השבועי – כל מספר נמוך מ – K400 יחזק את השוק, אך זה לא צפוי לקרות בשבועות הקרובים. ביום שישי – מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני - צפוי להיות חלש למרות שכל נתון מעל 50 עדיין מצביע על צמיחה. הירידה במדד מבטאת את הצניחה בביקושים של תוצרת אמריקאית במדינות המתפתחות. הערכה היא שהכלכלה הגלובלית האטה ביוני בתגובה לאסון ביפן, המשקיעים מצפים להתעוררות ונתונים חזקים יותר בחודש הבא בשל הירידה במחירי הסחורות ובעיקר הירידה במחיר הנפט.

אירועים בולטים משבוע שעבר: ארה"ב הנמיכה את תחזית הצמיחה לשנת 2011 מ- 3.1% ל- 2.7%. הורדת הצמיחה באה עקב ההאטה בקצב הצמיחה בחודשים האחרונים. להודעה התווספה הערכה שהצמיחה תואץ במחצית השנייה של השנה. אורקל פרסמה דוחות בסוף השבוע ולמרות שעמדו בתחזיות של האנליסטים, הירידה במכירות בתחום החומרה הלחיצה את המשקיעים מפני הצפוי בחברות היי-טק. תרומה שלילית נוספת התקבלה מדוחות חלשים של חברת מיקרון, יצרנית שבבים שהודיעה על חולשה בצריכה של מחשביי PC למיניהם. מיקרון ירדה בשיעור של 14.5%. אירופה, ממשיכה למשוך אש כאשר המדדים המרכזיים באירופה סוגרים שבוע שמיני רצוף של ירידות בשל החשש מהידרדרות אפשרית במשבר החובות. חברת הדירוג מודיס תרמה לסנטימנט השלילי לאחר שהזהירה מפני הורדת דירוג עבור מספר בנקים באיטליה.

כדי ללמוד על חומרת המשבר באירופה אנו ממשיכים לעקוב אחרי התשואות של אגרות החוב הממשלתיות של מדינות ה- PIGS (פורטוגל, אירלנד יוון וספרד). לאחרונה, בעקבות אזהרות של חברות דירוג, גם איטליה מועמדת להצטרף לרשימת המדינות בסיכון. כאמור התשואות של ספרד ואיטליה עלו בשבוע האחרון והדבר מעיד על עליית הסיכון. ירידה בתשואות תעיד על עלייה באמון המשקיעים ואיתות חיובי עבור הגדלת שיעור המניות בתיק.

מדדים בשבוע שעבר, מדד ת"א 25 התחזק בשבוע האחרון בכ- 0.5%, לאחר ארבעה שבועות שליליים ברצף. המדדים בארה"ב סגרו את שבוע המסחר האחרון במגמה שלילית מלבד מדד הטכנולוגיה נאסד"ק. מדד ה S&P ירד בכ – 0.24% (-), הדאו ירד בכ - 0.58% (-), מדד הנאסד"ק עלה בכ 1.39% וסיים בזאת רצף של 7 שבועות שליליים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה