יום שני, 20 ביוני 2011

החלטות פוליטיות עלולות לגרור את אירופה למשבר פיננסי – שוק ההון מגיב בתנודתיות רבה

מילת סיכום לשבוע הקרוב - פוליטיקה: מרקל, קנצלרית גרמניה, סוף כל סוף הודיעה שהיא איננה מעוניינת להגיע למצב בו יוון הופכת למחזה נוסף שווה ערך לקריסת "ליהמן ברדרס" כפי שחווינו בשנת 2008. הודעה זו מהווה שינוי בתפיסה, ותמיכת גרמניה בכל מהלך סיוע ליוון הינה מהותית להרגעת השווקים.


שיחות באיחוד האירופי על פתרון למשבר של יוון התחילו ביום ראשון ויימשכו ביום שני. בהמשך, נציגי ממשלות האיחוד ייפגשו לקראת סוף השבוע, אבל קרוב לוודאי שהסכם סיוע סופי ייחתם, אם בכלל רק לקראת ה – 11, ביולי. על כן, לא ניתן לקבוע שהתנודתיות תרד בשבועות הקרובים כל עוד לא תצא החלטה סופית ומגובשת על ידי האיחוד האירופי.

המשקיעים הביעו אמון בניסיון של האיחוד האירופי להגיע להסכמה בנוגע לסיוע. לקראת סוף השבוע התחזק מטבע האירו כנגד המטבעות העיקריים בעולם. כמו כן התשואה של אג"ח יווני לשנתיים ירדה מהשיא אליו הגיעה בתאריך 16.06, יום לפני המוכנות של מרקל למצוא פתרון שימנע על פי דבריה "איבוד שליטה" פיננסי באירופה. לא רק האיחוד מעניין את המשקיעים גם ממשלת יוון. המשקיעים ונציגי האיחוד יעקבו מקרוב אחר הניסיון של ראש ממשלת יוון השבוע להעביר הבעת אמון בממשלה. ראש הממשלה היווני ערך מספר שינויים בממשלתו שאמורים להביא לאישורה של תוכנית צנע נוספת.

בנימה אופטימית: סיום מסחר חיובי ביום חמישי בת"א ויציבות בסוף השבוע בשווקי חו"ל בהחלט מאפשרים פתח להתייצבות מסוימת לאחר תקופה ממושכת של סנטימנט שלילי. לא ניתן להעריך בשלב זה אם השווקים סיימו את המהלך השלילי בגלל שרבים מהפרמטרים שהובילו לירידות עדיין תלויים ועומדים. יחד עם זאת, כל ניסיון לתזמן את השוק לעולם לא יעמוד במבחן הזמן, ולכן הפתרון הוא לבצע קניות לסירוגין לאורך זמן על מנת למתן את התנודתיות. לאחרונה, יש יותר ויותר משקיעים שטוענים שהחברות נסחרות במחירים אטרקטיביים לאור הירידות בשווקים, ולאור קצב הצמיחה החיובי כפי שהוא משתקף בדוחות הרבעוניים.

מאקרו מהותי בארה"ב: יום שני – ללא נתונים מהותיים. יום שלישי – מכירות בתים קיימים – מגמת החולשה בשוק הנדל"ן אינה צפויה להשתנות. שוק הנדל"ן ימשיך להוות חולייה חלשה בהתאוששות של הכלכלה האמריקאית עד שלא נראה שיפור משמעותי ברמות התעסוקה וירידה משמעותית באבטלה. ביום רביעי – נאום ברננקי בתום החלטת הריבית שצפויה להיוותר ללא שינוי. ביום חמישי – מכירות בתים חדשים, נתון האבטלה השבועי – כל מספר נמוך מ – K400 יחזק את השוק, אך זה לא צפוי לקרות בשבועות הקרובים. ביום שישי – נתון הצמיחה GDP, והזמנות ממפעלים – צפי לשיפור לאחר הירידה החדה בחודש אפריל בהזמנות, המשקיעים צופים המשך שיפור ברמות הייצור של המפעלים בחודשים הקרובים כתיקון לנפילה החדה בעקבות האסון ביפן. הביקושים למפעלים של ארה"ב מגיעים בעיקר מהמדינות המתפתחות: סין, מקסיקו וברזיל. העלייה ביצוא האמריקאי תומכת במגמה. הייצור יקבל תמיכה נוספת בחודשים הקרובים מההחלשות במחירי הסחורות בחודש האחרון.

אירועים בולטים משבוע שעבר: ללא ספק הבעיות מסביב לחובות של יוון הובילו את הסנטימנט השלילי. מספר נתוני מאקרו מארה"ב שהיו נמוכים מהצפי ומעידים על התכווצות הכלכלה במאי (סקר הייצור של פילדלפיה ומדד האמפייר) הוסיפו מידה של פסימיות. האופטימיות לה היינו עדים בתחילת השבוע נבעה משיחות על מיזוגים ומנתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב אשר היו מעל הצפי. מהעבר השני של האוקיינוס, נתוני ייצור בסין תמכו באווירה החיובית והעידו שכלכלת סין ממשיכה לצמוח בקצב סביר בניגוד לתחזיות. ברביעי התמונה השתנתה כאשר השיחות בין גרמניה לאיחוד האירופי בנוגע לסיוע ליוון הגיעו למבוי סתום. בשישי פורסם שגרמניה נסוגה מעמדתה ומחלק מהדרישות והירידות התמתנו. בסיכומו של שבוע השווקים בארה"ב סיימו בנטייה חיובית מלבד מדד חברות הטכנולוגיה – הנאסד"ק.

מדדים בשבוע שעבר, מדד ת"א 25 איבד בסיכום שבועי 1.1%, זהו שבוע רביעי רצוף של ירידות. המדדים בארה"ב סגרו את שבוע המסחר האחרון במגמה מעורבת בתום שבעה שבועות בהם ירדו המדדים. מדד ה S&P עלה בכ - 0.03%, הדאו עלה בכ 0.44%, מדד הנאסד"ק המשיך שבוע שביעי של ירידות – 1.03%(-).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה