יום רביעי, 25 בנובמבר 2009

סדרה על קרנות נאמנות, מאמר 1, עמית רומנו


מאמר ראשון בסדרה, כללי, וקישורים לאתרים בהם אפשר להשוות ביצועים ולעקוב אחר האחזקות על פי קרן.

קרנות נאמנות, איך קונים על מה להסתכל? איפה? ומה לבדוק?

הבטחתי להתייחס לנקודות אלו בבלוג הקודם שלי, אבל הגעתי למסקנה שהעניין מורכב יותר מכפי שחשבתי ולכן במקום לרשום בלוג מאוד מאוד ארוך אני אפצל את זה לסדרה של מאמרים לנוחיותכם. בכל מאמר אתייחס לנקודה נוספת אותה כדאי לבדוק.

ומדוע העניין מורכב? פשוט כי יש יותר מידיי קרנות נאמנות בשוק, וזה לא סוד, כל בית השקעות גדול מחזיק יותר מ- 100 קרנות, בית השקעות קטן מחזיק בין 10- ל- 20 קרנות. כמות המוצרים, והגיוון הרב יוצרים בלאגן וכאב ראש לא קטן אפילו ליועצי השקעות. על כן, לא רק לציבור הרחב קשה לעקוב אחר רשימת הקרנות, ולבחור קרן מתאימה, גם ציבור היועצים בבנקים מתקשה לנמק מדוע הוא מעדיף קרנות מסוימות על אחרות.

על קצה המזלג, סה"כ יש יותר מ- 1200 קרנות, אלו מתחלקים לקטגוריות (מניות, אגרות חוב, כללי ועוד), ויש סימונים נוספים, כל קרן מקבלת מספר בין 0 ל- 6 (אחוז חשיפה למניות בקרן) ובנוסף אות לטינית בין 0 ל- F (אחוז חשיפה למט"ח בקרן).

אל דאגה, אין צורך באמת להשוות בין כל הקרנות (1200), על מנת למצוא את המתאימה לכם ביותר.

בהמשך על איך לצמצם את רשימת הקרנות להשוואה ומה בודקים...

מספר קישורים לאתרים* בהם אני נוהג לבחון את הקרנות:

* בבואכם לבחון את הנכסים בקרנות, שימו לב לתאריך, פירוט הנכסים בקרן לא מתעדכן באתרים כל יום אלא בתאריך סוף חודש, מלפני חודשיים.



3 תגובות:

  1. אין ספק שריבוי קרנות נאמנות, בעיקר אם הן שייכות לאותו בית השקעות, זה עניין מבלבל...

    השבמחק
  2. נכון, ריבוי קרנות זה מבלבל, ממש בלאגן, במאמרים הבאים אתן מספר קריטריונים, ועל פי הם נמצא את הקרן המתאימה ללא קשר לבית ההשקעות מסוים או לגודלו.

    למה כוונתי, ניקח לדוגמה קרן שמשקיעה רק במק"מ, על פי התשקיף. זהו מכשיר סולידי שיודע לשמור על ערך הכסף בתקופת ריבית קבועה או יורדת, אבל מה קורה אם אנחנו לפני תקופת אינפלציה וריביות עולות.

    תוצאה: המכשיר יוביל לשחיקה מסוימת בערך הכסף שלנו.

    הפתרון: נעדיף לבחור קרן שיודעת לנתב את ההשקעות ולהתאימם לתקופות שונות, ללא ההתערבות מצדנו. קרן שמוגבלת מבחינת תשקיף להשקעה במכשיר מסוים מראש, מגבילה את מנהל ההשקעות. קרן כזאת אינה יודעת לגרום לכסף שלנו לעבוד בכל תנאי.

    השבמחק
  3. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000524170&fid=585

    השבמחק